Premiéra v naší staré Galerii byla ve srovnání s minulými prezentacemi v Černínském nebo Veletržním paláci méně okázalá, o to víc ale neformální a upřímná. Opět jsme si nevybrali zvučná jména českého modelingu. Nemáme zájem, aby si divák místo designu všímal mnohdy bulvárních společenských souvislostí. Pokračovala tak snaha představit oděvní design v symbióze s hudbou, světlem i pohybem. Tomu výrazně napomohla především choreografie Aleny Peškové a tanečníci – členové baletu ND v Praze a Divadla J. K. Tyla v Plzni – charakterizovala ladnost a uvolněnost střihových linií i použitých materiálů. Heslem příští letní módy podle Heleny Fejkové bude pohoda, volnost, ležérnost a variabilita – každé šaty na několik způsobů – v bílé, béžové, světle šedé a lososové barevnosti.
Bylo zřejmé, že autorka sice je ochotná respektovat kategorii „vycházka“, ale že ji láká především „odpolední party“. Vycházku podle Heleny Fejkové si totiž lze nejsnáze představit – po lázeňské kolonádě. Ale proč ne? Vycházku lesem dostatečně saturují jiní - spíše konfekční výrobci.
Druhá část kolekce 2010 – společenská – organicky navazovala na první. Jen materiály byly o poznání slavnostnější – krajky, jemné vlny, hedvábí a šifony s kovovým leskem v černé, stříbrošedé a tmavomodré barevnosti. Střihy zvýrazňovaly slavnostní příležitosti, pro které byly stvořeny. Bylo zjevné, že modely byly vytvářeny přímo na konkrétní modelky. Však také onemocnění jedné z nich hrozilo velkým problémem (dobře to pak dopadlo). Je škoda, že až na krajky z letovického Tylexu – všechny použité materiály byly zahraničního původu. Přitom Helena Fejková spolupracovala s českými a moravskými výrobci snad nejvíc ze všech současných tuzemských návrhářů. Kde ale jsou – Karnola, Tiba, Moravolen, Texlen, Textilana a další? A taková jsme byli textilní velmoc!
Nepřehlédnutelnou součástí kolekce byly její doplňky – bižuterní šperky Petra Svobody (jablonecké společnosti CAMÉE JEWELLERY), kabelky a další prvky kožené galanterie MARCELY KOTĚŠOVCOVÉ a čepičky ALENY VLČKOVÉ. Vše bylo vytvářeno v rámci autorské spolupráce s Helenou Fejkovou v barevné i střihové harmonii s jejími oděvy. Společnost BAŤA doplnila kolekci obuví.
Novinkou bylo i voňavé překvapení – originální český Eau de Parfum se jménem Heleny Fejkové. Byl to nejen úvod přehlídky, ale především výsledek spolupráce dvou českých výrobců – Kosmetiky CAPRI – specialisty na kosmetiku z kozího mléka – a společnosti AROMA Praha – jediného českého výrobce parfémových kompozic s více než stoletou tradicí.
Helčo, bylo to dobré, gratulujeme! A diváci byli skvělí – potlesk udělili všem dvaapadesáti modelům – a často třikrát – díky třicet metrů dlouhému molu...
Vladimír Hetflejš